Frybread voor Lughnasadh

zaterdag, augustus 05, 2017


Als brood bakken intimiderend voor je is -en dat is het voor veel mensen- probeer dan eens dit recept voor Frybread!

Ik zeg eerlijk: brood bakken is niet echt mijn expertise, en ook ik vind het nog steeds weleens intimiderend. Maar onlangs was het Lughnasadh (voor meer hierover lees dan *deze blogpost* even) en het is dan gebruikelijk om brood te bakken. En tja, de geur van vers brood... het blijft toch trekken!

De reden dat ik niet zo goed ben met brood, denk ik, is omdat alle hoeveelheden exact afgemeten moeten zijn. En laat ik nou nèt geen 'exact mens' zijn; niets in mijn leven is exact. Ik doe alles in het leven op gevoel (voor de Myers-Briggs fans onder ons: ik ben een èchte INFP), zo ook qua koken. Ik hou van creativiteit, authenticiteit, uitproberen - en dat geldt ook voor alles wat ik in de keuken doe. Ik denk dat op deze manier recepten, en uiteraard creativiteit in zijn algemeenheid, het beste tot hun recht komen. Ikzelf volg andermans recepten dan ook vrijwel nooit, maar ze kunnen me natuurlijk wel inspireren. Ook voor mijn eigen recepten die ik op Thyme & Pepper schrijf geldt: laat ze je inspireren, wees niet bang om er je eigen touch aan te geven. En, ach, als je ze wel volledig volgt, dan is dat natuurlijk ook prima... daar zijn receptenblogs immers ook voor. :-D

Maar hoe weinig exact ik ook ben: voor brood geldt dus wèl dat exact afgemeten hoeveelheden een must zijn om een goed brood te doen slagen en dat leerde ik door middel van trial and error. Dit Frybread recept is eigenlijk vrij simpel, geheel plantaardig, en het is zo ontzettend lekker! Promise!

Maar wat is Frybread nou eigenlijk? Zoals de naam al zegt: het is een (plat)brood van deeg, gefrituurd in olie. Op zichzelf al heerlijk, maar je kunt het ook bekleden met je favoriete toppings, of je kunt er (plantaardige) Navajo taco's van maken. De Navajo's zien frybread als 'het verhaal van hun survival.'

Frybread is een traditie van de Navajo's en heeft een zeer droevige geschiedenis, welke, vind ik dan altijd, belangrijk is om je bewust van te zijn wanneer je traditioneel voedsel maakt met zo'n significante achtergrond. Het Paganistische feest Lughnasadh -gevierd op 1 augustus- is voor mij altijd een tijd om te reflecteren en bewust te zijn van het hier en nu, maar ook bewust bezig te zijn met wat er precies op mijn bord ligt en de geschiedenis ervan.

De basis van het Frybread (welke van zichzelf al plantaardig is) heb ik in mijn recept aangehouden uiteraard, maar er wel mijn eigen draai aan gegeven door er kruiden in te verwerken, die ik zelf gedroogd heb, en in plaats van het te frituren in slaolie koos ik voor kokosolie.


Ingrediënten
  • 2 cups bloem
  • 2 theelepels bakpoeder (maar je kunt ook wijnsteenbakpoeder gebruiken)
  • 1 theelepel gerookt zeezout (maar denk ook eens aan een ander soort zout zoals Kala Namak met bloemen, Himalaya zout, of misschien wel Keltisch zeezout met zeewier? Uiteraard voldoet 'gewoon zout' ook.)
  • 1 eetlepel gedroogde kruiden, of meer. (Ik gebruikte wilde tijm, marjolein, oregano, hysop, rozemarijn, bonenkruid - maar gebruik gerust andere kruiden)
  • 1 theelepel knoflookpoeder
  • gedroogde chili vlokken, zoveel je wilt
  • 3/4 cup kokosmelk (maar denk ook eens aan andere plantaardige melkvarianten zoals amandelmelk, soja melk, rijstmelk, et cetera)
  • kokosolie om te frituren
Tip voor toppings: avocado(crème), kikkererwten, jackfruit, hummus, zwarte bonen, cashew crème, mais, spinazie, snijbiet, koriander, tofu, salsa, geroosterde groenten, rode ui, falafel, ijsbergsla, olijven et cetera.
Combineer alle droge ingrediënten (bloem, bakpoeder, zout, kruiden, knoflookpoeder, chili vlokken) in een grote kom. Voeg er beetje bij beetje de plantaardige melk aan toe tot je een zacht deeg hebt dat niet al te plakkerig is.

Kneed het vervolgens op een met bloem bestrooid oppervlak voor enkele minuten tot je een deeg hebt dat glad is en "terug veert" als je het indrukt. Verdeel het deeg in 8 gelijke balletjes, of 4 grotere. Kneed het vervolgens tot plat broodje.

Verhit in een koekenpan ongeveer 2 centimeter aan kokosolie op middelmatig vuur. Wanneer de olie goed heet is laat dan het brood één voor één in de pan glijden. Blijf er wel bij, want het gaat heel snel.

Frituur beide kanten van het broodje goudbruin.

Wanneer het klaar is laat het dan goed uitlekken op een oppervlak bekleed met keukenpapier. Stapel de broodjes niet, want dat maakt ze te soppig door de olie. Laat ze goed drogen.

Serveertip: Wij aten dit met een heerlijke rustieke soep en een goedgevulde salade van verschillende seizoensgroenten en fruit.


You Might Also Like

0 reacties

Pinterest

Populaire posts

Volg op Facebook