Rustgevende Thee Blend

zondag, juli 23, 2017

Deze thee blend bevat twee ingrediënten die je niet zo snel in een thee blend zou verwachten, namelijk haverkorrels en zwarte peperkorrels. Toch zijn ze heel erg handig en worden ze regelmatig in de fytotherapie ingezet. Ik leg je uit waarom.

Om te beginnen haver: haverkorrels werken ontzettend goed wanneer je je onrustig en gestrest voelt, en zo wordt het ook vaak ingezet bij zenuwachtigheid, overspannenheid, prikkelbaarheid, na ziekte om herstel te bespoedigen, en om slapeloosheid te verhelpen. Het zijn de stofjes broom en gramine die ervoor zorgen dat de haver een rustgevende werking heeft. Tevens zijn haverkorrels inzetbaar wanneer je wilt afkicken van een rook-, drugs-, of alcoholverslaving.

Zwarte peperkorrels hebben óók een indrukwekkende lijst met geneeskrachtige eigenschappen en zijn zóveel meer dan 'slechts' de smaakmaker in je gerecht. Ik noem er een paar: kauwen op zwarte peper helpt keelpijn te verminderen, bevordert alertheid, helpt de spijsvertering, bevordert de leverfunctie, verhoogd de doorbloeding van de huid, en zorgt er uitwendig voor dat reumatische klachten verminderen.

De reden dat zwarte peper in deze thee blend zit is vooral hierom: de verwarmende, pittige olie in peper draagt effectief bij om actieve ingrediënten uit andere kruiden in het lichaam op te nemen en te gebruiken.

Deze thee blend is perfect voor wanneer je even een klein rustmomentje voor jezelf wilt inlassen, bijvoorbeeld na een lange en vermoeiende dag. Ikzelf drink deze blend graag tijdens mijn 'home spa momentjes', die ik elke zondag even inlas. Op deze dag eet ik uitsluitend lichte maaltijden -het liefst groene smoothies- doe ik wat aan yoga en meditatie, wandel ik in de natuur, en verwen ik mijzelf met gezichtsmaskertjes, scrubs, haarmaskertjes - alles van natuurlijke ingrediënten wat je ook rustig in je mond zou kunnen stoppen. Ook deze thee past er perfect bij; alle ingrediënten in deze blend helpen je kalmeren. De geur is heerlijk dankzij de rozen en de tulsi, en daar ik een echt geurmens ben draagt het aroma van deze blend voor mij ook direct bij aan een rustgevend gevoel.



Ingrediënten
  • 150 gram haverkorrels
  • 40 gram passiebloem
  • 40 gram citroenmelisse
  • 25 gram Tulsi
  • 10 gram rozenknopjes
  • 10 gram zwarte peperkorrels

Meng alle ingrediënten in een grote kom door elkaar en bewaar het in een (grote) theebus of weckpot (mits de weckpot op een donkere plaats gehouden wordt).


Geen opmerkingen:

Mogelijk gemaakt door Blogger.